Thursday 15 September 2011

taman hati...

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
sihat? iman?..kalau tanye saya er...ade masalah buat masa ini.
insyaAllah saya berharap tak pernah sehari iman saya disimpulkan dalam kata finish atau well establish..saya sedar sejak dari awal it will always be under construction and i'm picturing myself in the future and i believe i'll come to that day..insyaAllah

so, what im suppose to talk today. cliche sebenarnye tajuk hari ini (but i never discussed it in serious way),,ehehehe..suspence ek..ok mari ambil mood (music played a big role for me in this side)
its about CINTA.
cliche kan?

entah apa yang buat saya terpanggil untuk menulis tentang ini.walaupun saya sedari tulisan saya sedikit pun tak berharga ataupun layak dikaji atau dibaca oleh mana2 manusia sekalipun namun cukuplah saya sebagai pembaca kerana mmg blog ini direka buat insan yang menulis. to reflect what are the things that i've gone through.
sebernarnye tadi blogwalking dan baca post2 akhwat.banyak yang saya cross hal2 macam ni. maybe its true to some extent wanita sangat suka berbicara soal emosi.

bila menjejaki alam remaja, perkara ni tak pernah lari dari mana2 jiwa remaja.perasaan ingin dicintai dan menyintai. saya akui saya tak pernah terlepas dari mereka yang trgolong.

saya remaja!!!..

namun apa yang saya lihat adalah sangat penting bagi bagi setiap remaja itu melihat isu ini secara matang dan bukan hanyak dengan nafsu binatang. kemana anda mengarahkan perasaan itu. 

masa remaja...Allah hidangkan kita dengan macam2 cinta. kita ada potensi untuk mencintai manusia lain dengan sangat hebat dan.....besar lagi potensi untuk mula menyintai Allah .sewaktu saya di sekolah rendah, saya tak pernah pun kesah hal ini, jauh sekali mendengar cerita mengenai Cinta kepada Allah, maka ketika sahabat2 lain sibuk dengan kecintaan masing2...saya antara yang hairan dan kecewa kerana saya masih lagi single dan available for that time (sekarang? hehehehe)..saya fikir itulah cinta sbb thats is what media potrayed to me. umi and abah jarang nak bercakap soal ni. so mmg saya belaja dengan media yang banyaknye. looser giler lah rasa masa tu. tak payah lah nak describe cerite secara detail tapi amat kelaka bile fikir balik dengan pelbagai usaha yang saya buat.and all of it failed!!!

tapi bila fikir balik, saya rasa sangat beruntung kerana Allah tak takdirkan saya untuk itu,,,dan rasa sangat beruntung untuk meletakkan Allah dahulu. dan saya merasai nikmatnya itu..
Sahabat, perasaan cinta yang Allah kurniakan punya potensi yang cukup besar untuk kita menjadi khalifah di muka bumi ini. jangan selalu disalahkan perasaan cinta yang Allah kurnia dengan alasan memberatkan kerja. kita perlu bijak memanipulasi keadaan. arahkan pada yang sepatutnya. ini masa single kita. kita ada banyak masa untuk mengenali Allah dan cinta yang tak mungkin mengecewakan kita. believe me!..bak kata sahabat saya perjalanan ini sangat jauh!

Bukanlah nak kata saya suci dari menyintai manusia,,sama macam remaja lain..(saya normal ok!)..tapi fikrah dan perasaan malu play a big role in that part. dan saya menyimpan cita-cita yang sangat besar, tak semudah itu untuk saya turutkan perasaan dan gadaikan cita-cita saya. dan yang paling penting saya sedar saya belum mampu.

"...Maka letakkanlah idealisme yang tinggi, dan anda berusaha memenuhinya, supaya anda mendapat zauj/zaujah yg sama tinggi matlamat & sasaran hidupnya."

letakkanlah matlamat dan tinggi..dan marilah bersama2 kita melihat hidup dengan lebih matang. kehidupan bukan hanyak untuk hari ini, walaupun mungkin hari ini yang terakhir. memandang kehidupan dengan matang mampu membuat anda berhati2 dalam berjalan. say tak katakan itu mudah kerana keinginan dan realiti selalu bersaing. namun kita mampu merialitikan keinginan but..ada banyak benda yang perlu anda consider.

hal-hal macam tu bukan saya yang terbaik untuk dirujuk sebab saya pun merujuk

apa yea yang cuba nak saya katakan....
erm..buatlah kesimpulan sendiri.kadang2 kelakar bila kita bercerita soal ini. it shows how big i am now. but did i ?. saya dah 19 tahun.tahun depan tahun pertama saya melangka buku 20 tahun. tahun yang saya bakal segala perkara untuk pertama kalinya.

=)

sahabatku,
lihatlah dunia dan bacalah sejarah.buat perbandingan
malu rasenye melihat bagaimana remaja pada zaman Rasulullah memainkan peranan dengan sangat total. kelebihan diri fully utilized. dan tak sehari dibiarkan sia-sia tanpa perkara yang mampu menyumbang untk kegemilangan Islam. Lihatlah bagaimana Islam berdiri selepas itu. 
berkat pimpinan terbaik Rasulullah dan semangat para Rijal yang tak pernah ragu dan gentar dengan janji Allah.
aku sedar, perkara itu telah lama berlalu..selayaknya hanya menjadi mimpi dan angan2. namun , segalanya pun bermula dengan mimpi dan sekiranya kita mampu bermimpi, kita juga mampu merealisasikannya. kerjanya bukan mudah namun bak kata wonderpet, bila bekerjasama semua jadi mudah!.
aku terutamanya yang seringkali tergelincir,
namun kuharapkan ada tangan2 yang sudi menyambut..
siapakan lagi kalau bukan tangan-tangan kalian....

Ya Allah,
kami mohon kesabaran para anbiaya'mu. matangkan kami dalam berfikir. jadikan kami dari kalangan yang jelas matlamat hidupnya hanya untuk beribadat kepada Mu. kami mohon ya Allah, isikan dahulu hati kami dengan Cinta kepada Mu sebelum kami isi dengan mana2 makhluk ciptaanmu kerana kami yakin...Kau tak pernah mengecewakan . Tiada yang lebih pasti dari janji-janjiMU. 
ya Allah, jiwa dan semangat remaja kami, jadikan ia aset buat agamamu dan bukannya fitnah buat sesiapa.



p/s : saya tak taulah apa reaksi ummi kalau baca post ney...ketawa tak abis kowt sbb anak dia cerita something yang dewasa lah sangat. ummi along dh besar lah mi...



No comments:

Post a Comment