Thursday 8 March 2012

Yallah


its a very interesting talk show i could say. modern and contemporary issues are being raised by the panelist. it just that since it is being discussed in fully arabic, thus i really depend on the translation. and it is not fully translated. maybe someone could improved on that

one of the question was, is that a must for a muslim to do dakwah with the non-muslim or maybe we could only focus on the one with the same akidah as us, the muslims. and the ustaz said, yes indeed it a must.even without enough knowledge

 apa maksud cukup disini?. ilmu dan dakwah dua benda yang berbeza. mungkin kita mampu tahu, tapi untuk sampai tahap 'faqih' segelintir cuma.



(al-Fussilat:33)
siapakah yang lebih baik perkataanya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang salleh, dan berkata:"sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang meyerah diri"



see...amal itu pun part of dakwah. tak perlu mengeluarkan kata2 pown. by doing good deeds. kurangkan bercakap dan banyakkan amal. mungkin pada awalnya kita akan rasa mcm kosong sbb buat membuta tuli. but berdoalah pada Allah mintak petunjuk supaya apa yang kita buat diberi pengertian. siapa lagi yang mahu meminta dari Allah all those stuff if not the muslims. disamping mengejar Redha Allah, kita jugak dapat buktikan pada mata dunia yang ISLAM adalah the best solution in any state of life.

saya tak nafikan bukan senang nak berperang dengan nafsu sendiri. nak buat apa yang kita hendak. mungkin tak dapat nak ber huha huha dengan kawan2 sebaya. tapi siapa lagi kalau bukan kita umat islam akhir zaman. kita ada tanggungjawab besar merialitikan islam dimuka bumi. kerana hakikat Islam itu tersembunyi dibalik2 amal. bukan dibalik2 buku bertimbun2. sebabtu kalau kita tengok, masyaikh2 dan imam2 dahulu atau pengarang2 kitab2 masyur, akhlaknya sangat tip top. mereka menulis dengan amal. maka ramai mudah mengikuti

kenapa Rasululah tidak mengarang buku?. saya pun bukanllah pengkaji sirah. tapi ikut apa yang saya belajar, rasulullah dahulukan menulis manusia. menulis para sahabat yang masyaAllah kekalnya sehingga berempayar2 berikutnya malah hingga kini.

marilah bina personaliti yang unggul. sekiranya belum mampu untuk masyarakat. cukuplah sekadar keluarga dan sahabat terdekat dahulu. Rasulullah insan paling hebat pun bermula dengan perkara yang sama.binalah keluarga.

 buat para lelaki, saya percaya dunia mampu menjadi lebih aman apabila kalian benar2 menghayati cara hidup Islam. kaum wanita InsyaAllah, mereka lebih mudah dilentur mengikut aspirasi and visi kalian

Dr. Harlina once said to us dengan bersaksikan dewan KMB :),
"wanita yang hendak menjadi solehah, carilah yang soleh
tetapi lelaki yang hendakkan yang solehah, awak dulu jadi soleh"

saya mohon dijauhkan dari segala macam perasaan hati yang bukan-bukan. dan semoga ini berguna buat saya, saya, saya dan anda

No comments:

Post a Comment