Friday 24 February 2012

tentang itu. dan itu lagi

selama beberapa hari ni. ada tak kalin perasan, fb asyik post hal2 munakahat je. entah lah, aku je ke yang perasan atau sememanye betul hipotesis seorang sahabat. ni usia masing2 lah 'gatal'. but once masuk alam kerja. nak pikir pun jauh sekali. saya tak tau. ce tanye manusia lebih berpengalaman. huwewewewe~

however, masa blogwalking (notlah blogwalking pown,,,saya subscribe. so berpulun2 lah post die dalam e-mail saya.) tapi satu yang menarik tantang penulis ini pada ketika itu, isu die  parallel dengan tajuk harini. sangat berminat untuk repost tapi belum dapat kebenaran lah.nak cite page, dh x de. adusy,

jadi sekiranya saudara Asyraf farique terjumpa, saya mintak maaaaaf banyak2. kalau x suka sila comment di tepi, nanti saya remove. ok?

Asyraf Farique wrote in his entry "Sudah-sudah la tu diri"


Perkahwinan tanpa didasari rasa ibadah, pasti jadi sia-sia.
Perkahwinan tanpa didasari rasa pengharapan yang teramat sangat kepada Allah Taala juga pasti akan berkesudahan sia-sia.
Perkahwinan jika hanya mahu seronok-seronok sahaja, juga pasti akan sia-sia.
Perkahwinan jika tiada individu muslim sebelumnya pasti akan sia-sia juga.
Perkahwinan jika hanya omong-omonggan pasti akan sia-sia juga,
Perkahwinan jika tiada usaha, pasti berakhir dengan kepuraan dan kesia-siaan.
Justeru, meski topik ini tersangat seronok untuk dibicarakan, adakalanya diam itu perlu.
Bercakap sesuatu yang tidak pasti, baik bertindak, jika tidak mampu, dahulukan apa yang prioriti.
kita bilang kesunyian ?
Cuba keluar rumah, bingkas bangun dari medan dakwah pasif kita, ke medan dakwah penuh aktif.
Adik-adik menadah seribu tangan menantikan anda, begitu juga masyarakat.
Sabar-sabar-sabar. Punya banyak isu perlu dibincangkan, kenapa akhirnya akan ke akhir topik itu juga.
Mengimpikan kisah mitos ikhwah akhwat dizaman dahulu.
Moga diberi peluang mengintrepisasikan ke zaman ini.
Tidak kisahlah bagaimana pun. Membutuhkan tarbiyah diri sebaik-baiknya.
Lalu,
Berkatalah soal lebih realistik ?
Seperti...
Sudah berapa juzuk Al-Quran aku hafal ? err... Sekian. Fullstop.
p/s : Hijrah kamu kerana apa ke dalam kafilah dakwah ini ? Kerana wanita yang ingin kau nikahi ? Maka, kamu akan mendapatkan dia.
Hadis pertama . Kepentingan niat. Wallahualam

No comments:

Post a Comment